Status Njord

Sen april har Njord dragits med en hälta på högra bakbenet. Efter konsulterande med veterinär, tre veterinärbesök och Rimadyl i ett gäng veckor utan någon som helst förbättring blev vi remitterade till  en Ortoped på Gunilla kliniken i Djurås. Njord fick en grundlig genomgång av leder, muskler och senor, lite böjövningar och sen fick vi ut och springa en runda på parkeringen. Utifrån detta så var nog våran orotoped rätt så säker på att det är hasen som krånglar, detta är även den diagnos han har fått hos våran "hemmaveterinär" För att vara på den säkra sidan så röntgades ryggen, höfterna och hasorna och alla dessa bilder såg mycket bra ut, inga pålagringar eller andra konstigheter. Bilderna dubbelkollades dessutom med annan mycket erfaren ortoped för att vara på den säkra sidan.
 
Det är positivt att röntgenbilderna ser fina ut men då man inte ser något på röntgen kan man heller inte vara helt säker på vad det är som spökar men dessa ortopeder var båda övertygade om att det är hasen som krånglar. En rejäl stukning tror man som har skadat ligamenten på något sätt och detta kan ta lång tid innan det läker.
 
Så här är det fortsatt halvvila för Njord vilket betyder koppelpromenader så pass kort/lång så han inte blir halt vilket i dag är ca 30 minuter på mjukt underlag och sen försöker jag hitta på lite lugna sök, spår och lydnadsövningar där han inte ska anstränga hasen så mycket. Vi lindar även hasen vid promenaderna för stöd och sen kylning då vi kommer hem igen.
 
Det är svårt både för mig och Njord att Njord ska ta det lugnt och under så lång tid som de nu blivit. Bara jag tar på mig en jacka i hallen eller närmar mig koppelhängaren så har Njordis hunnit göra 7 piruetter.......
 
Vi har också en inbokad tid hos Ann Essner, en mycket duktig hundfysioterapeut som jag hoppas ska kunna ge oss lite styrkeövningar :) Njord har redan tappat mycket muskler på den högra sidan.
 
 
Nu får ni hålla tummarna för att min goa lilla vän blir bra snart <3
A-L & Mysak
2015-06-26 @ 19:47:29

Ja, usch vad det är jobbigt när en aktiv/ fartig hund måste hållas i stillhet!!
Laserbehandling? Aldrig testat på någon av mina hundar men det ska ju (enl teorin i alla fall) både påskynda läkning och smärtstilla ... Har du hört någon säga nå´t om det?

Svar: Tack för tipset A-L. Vi ska till Ann Essner (fysioterpeuten) på onsdag jag ska prata lite med henne om de. Jag tror faktiskt att hon utför laserbehandlingar själv.
Theres Olsson




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Theresflock

Denna blogg handlar om mig och mina hundar som jag tränar och tävlar med i lydnad, bruks och jakt. Mycket tid spenderas också i hälsingeskogarna!

RSS 2.0